Vitamini i ishrana trudnica

Prvi trimestar (od 0-13 nedelje)
Vazno je unositi namirnice bogate folnom kiselinom. Folna kiselina ili vitamin B9 – zitarice, zeleno povrce i mahunarke.
Vitamin B6 – zitarice, banane, krompir, pistaci, leblebije, curetina, pacetina i piletina.

Unosite dovoljnu kolicinu vlakana – sve povrce i zitarice (integralni, heljdin, razani ili beskvasni hleb). Ako vas muci konstipacija, unosite bar jednu casu probiotskog jogurta na dan i izbegavati crnu cokoladu i slatkise koji ce vam dodatno pogorsati tegobe.

Izbegavate kupovne i gazirane sokove. Sveze cedjeni sokovi su bolji izbor (limunada). Od slatkisa samo jedno cokoladica dnevno.

Saveti:
Krekeri ili keksici ako vas napadne jutarnja mucnina.
Piti vodu. Voda pomaze pri varenju hrane i hidrira vase telo i nutra, samim tim i vasu bebu. Ovo je izuzetno važno ukoliko cesto povracate i gubite elektrolite. Dehidratacija moze da izazove prevremene kontrakcije materice i druge komplikacije s trudnocom, zato obavezno piti bar 2 L vode dnevno.

Drugi trimestar (od 14-27 nedelje)
Vazno je da konzumirate hranu bogatu omega 3 masnim kiselinama kako biste potpomogli razvijanje bebinog mozga koji u ovom periodu brzo napreduje i razvija se.
Bitno je da unosite i dovoljne količine kalcijuma i vitamina D koji ce doprineti da i vi i vasa beba imate jake kosti i zube.
Gvozdje koje pomaze vasem telu u stvaranju novih crvenih krvnih zrnaca koje su kljucne za bebin razvoj.
Kalcijum i vitamina D – jogurt, mladi sir i mleko.

Zdrava uzina – dnevno 5 badema, lesnika, oraha, indijskih oraha, pistaca, a brazilski orah samo 2 do 3 komada.

Tokom drugog trimestra, vecina zena vise nema problema sa jutarnjim mucninama. Vise se krecite i setajte redovno. Ako vam poraste apetiti povecati unos povrca i mesa ili dodati jos jednu uzinu kad ogladnute.

Zbog gojaznosti trudnice usled neadekvatne ishrane, visokog krvnog pritiska ili drugih zdravstvenih problema koji su postojali pre trudnoce mogu dobiti gestacijski djabetes. Uz adekvatan rezim ishrane i kontrolu lekara ne predstavlja pretnju za zdravlje vase bebe i vas, ali ukoliko se zanemari moze dovesti do ogromnih komplikacija, kao sto je prevremen porodjaj. Da biste sprecili ovo stanje, ne unositi slatkise, testenine i brzu hranu. Trudite se da sto vise jedete kuvane obroke poput supe, corbe, dinstanog mesa, jela od povrca.

Saveti:
Organizam ce teze apsorbovati gvozdje iz hrane ako pijete kafu ili caj uz obrok.
Pratite porast telesne tezine na nedeljnom nivou kako biste sami sebe drzali pod kontrolom. Tezina moze da varira u toku dana, tako da je najbolje da se uvek merite u isto vreme.

Treci trimestar (od 28 – 42 nedelje)
Vitamin K je izuzetno vazan u koagulaciji krvi, sto ce vam biti od koristi nakon porosjaja.

Piti najmanje 2 L vode. Bez dovoljnog unosa vode, telo ce dodatno zadrzavati vecu kolicinu vode
Ako volite slaniju hranu trebate da unosite vise vode i da smanjite kolicinu soli. Ako nastavite sa unosom vise soli a ne pijete vodu, organizam ce zadrzavati vodu.

Uzina – suve smokve, suve sljive, urme, suvo grozdjee, suve kajsije, oko 30 do 50g.

Vecera bar dva sata pre odlaska na spavanje kako bi se hrana svarila. Bareno mesa i salate ili recimo palenae sa mladim sirom.

Saveti:
Tokom ovog trimestra vasem telu, a i bebi treba dodatnih 150-200 kalorija dnevno. Zatoje uzina obavezna. Jedite manje porcije, ali cesce.
Odradite prenatalni test kako imali veci uvid u zdravlje vaseg deteta.

This entry was posted in 2-Tromesecje, 3-Tromesecje, Za trudnice and tagged . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s